Přenastavuju se; každodenní vychytávky, které mi ulehčují život

Ráno se dobře probudit, přes den být produktivnější a v noci líp spát – to by chtěla asi většina z nás. No jo, jenže jak toho dosáhnout?

Na začátek jsem původně chtěla zmínit, že se nejedná o žádnou vědu. To bych se ale stala šiřitelem fake news, protože věda v tom skutečně je – ony kouzelné vychytávky z ní vycházejí. Rozhodně však nejde o žádný složitosti vyžadující zdlouhavou přípravu, ostatně do něčeho takovýho bych se já sama jen tak nepouštěla.

Jak začít dobře den, v jeho průběhu stíhat vše potřebné a na jeho konci usnout kvalitním spánkem? Shrnula jsem konkrétní kroky, ze kterých jsem si vytvořila denní rituály. Ty mi pomáhají proplouvat jednotlivými dny bez pocitu, že se ze všeho zblázním. Tak jo, myslím, že můžeme jít na to – hezky postupně.

Ráno – považuju za zásadní, s jakým rozpoložením se probudím. Jsou rána, kdy se mi nic nechce. Jindy jsem zase hned takto po ránu pořádně na ránu (jo, básnický střevo se muselo ozvat). Je škoda si takto nechat celých čtyřiadvacet hodin ovlivnit. Co s tím?

  • Odložit mobil – zhruba hodinu po probuzení se vyhnout sociálním sítím. To, jak během počátku novýho dne naložíte se svou pozorností, vás ovlivní po zbytek dne. Je na každým z nás, jestli se hned ráno necháme rozhodit tweetem Jiřího Ovčáčka, nebo zda-li se rozhodneme svou pozornost věnovat sami sobě. /Mimochodem, pro zachování duševního klidu doporučuju profil J. Ovčáčka skrýt, nebo rovnou zablokovat./
  • Mindfulness – čím dřív po probuzení, tím lepšího efektu můžete dosáhnout. Využít můžete celé řady aplikací, které vás na cestě meditací provedou (já používám neplacenou aplikaci Oak, z těch placených jsou populární Headspace či Calm).
  • Zvýšit svoji tělesnou teplotu – vyhradit si chvilku (5-10 minut) na cvičení (u mě funguje protažení ve stylu jógy), studená sprcha (pokud vás tato představa děsí stejně jako mě dřív, začněte s teplou/vlažnou vodou, postupně přecházejte na studenější). Za sebe musím říct, že i pouhý dvě-tři minuty strávený pod studenou sprchou dokáží probudit víc než ranní káva. Vážně. Navíc z dlouhodobějšího hlediska se jedná o nástroj, kterej dopomůže ke zvýšení imunity a zlepšení termoregulace těla.
  • Snídaně – mozek ráno potřebuje zdravý tuky. Ty jsou obsaženy například v oříškách, chia semínkách, avokádu nebo vajíčku. Kombinace posledních dvou potravin je pak pro mozek naprostá bomba (ne v tom smyslu, že vybouchne, ale chápeme se). A kdy snídat? Podle některých odborníků je ideální jíst až hodinu po probuzení, zde se jednotlivý názory liší. Myslím si, že pokud někdo není zvyklej snídat, není nutný se do toho nutit. V tomhle je výbornej brunch, nebo, jak mu říkám s oblibou já, sňoběd. Elegantně tak sejmete dvě mouchy jednou ranou, a to bez většího přemáhání se.

V průběhu dne – jak vše stíhat, být produktivní? Je v dnešní době vůbec možný se soustředit, když je všude kolem tolik narušitelů pozornosti? Jo, není to jednoduchý. Konkrétně s udržením pozornosti sama bojuju. Někdy to jde, jindy zase skřípe.

  • Soustředěnost – naučit se odpoutat od sociálních sítí. Pokud je možnost, vytvořit si takový prostředí, který dosáhnutí stavu flow napomůže – zavřít se do klidné místnosti a dát pryč vše, co by mohlo vyrušovat (mobil, časopisy, noviny, kalendáře s koťátky…).
  • Pohyb – k vyplavení endorfinu, tedy hormonu navozujícího pocit radosti a štěstí, postačí i 15 minut chůze venku. Není možnost? Zkuste si dát pár dřepů.
  • Kvalitní jídlo je základ, na tom se shodnou všichni. Zásadní ale je i způsob, jakým jíme. Nedávno jsem narazila na tematiku mindful eating, kterou se zabývá Michal Dvořák (TADY si můžete poslechnout rozhovor s Michalem na podcastu Brain We Are, kde je o této technice řeč). Jak samotnej název napovídá, jedná se o proces vědomýho jezení, kdy si všímáte nejen chuti, vůně a struktury, ale také toho, jak na vás konkrétní jídlo působí.
  • Předcházení stresu, nervozitě, úzkostem či panickým záchvatům za pomoci dýchání zhluboka se nadechovat do břicha. Dáváte tak vyděšenýmu tělu připravujícímu se buď na útok (fight), nebo na útěk (flight), najevo, že situace, která tento stav spustila, vás ve skutečnosti nezabije, a tudíž není důvod k panice.

Večer – spánek je důležitou součástí existence. Je doporučováno dopřávat si jej po dobu kolem 8 hodin za den (nebo spíše za noc). To, jak kvalitně budeme spát, je ovlivněno mimo jiné i režimem přes den, množstvím pohybu (nebo naopak sezení) či pobytem venku.

  • Horká (nebo, chcete-li, ne tak drasticky znějící hodně teplá) sprcha. Přiměje tělo, aby se samo ochlazovalo, což je pro navození kvalitního spánku ideální.
  • Dvě hodiny před usnutím se vyhnout těm internetům (tzn. žádný projíždění sociálních sítí před spaním), nesledovat televizi, raději si číst.
  • To souvisí s mým dalším bodem – zaměřit svoji pozornost na typ světla, kterýmu se vystavujete. Donedávna by mě nenapadlo, jak zásadní vliv může světlo na lidskej organismus mít. V této souvislosti doporučuju si poslechnout Cukrfree Podcast, respektive jeho 9. díl s Hynkem Medřickým (pustit si ho můžete TADY), odborníkem zabývajícím se světlem. Srozumitelně vysvětluje problematiku modrého světla, jež je před spaním nejhorší. Oproti tomu doporučuje vystavovat se oranžovému a červenému světlu.
  • Vyhnout se alkoholu před spaním. Možná se po něm snáz usíná, na druhou stranu spánek, do kterýho vám ona sklenička pomůže se ponořit, nebude natolik kvalitní (a to z důvodu, že alkohol nabourává spánkovou fázi REM).
  • Binaurální beaty. Existují aplikace, které vám do sluchátek vženou tóny v určité frekvenci, přičemž váš mozek je nucen je dorovnat, čímž se dostává přesně do takovýho stavu, ve kterém jej chcete mít. Já osobně používám aplikaci Binaural, která je ke stažení na Apple Store a na Google Play.
  • Samozřejmostí je spát v chladnější a důkladně vyvětrané místnosti.

Co bych dodala na závěr? Po kliknutí na tlačítko ‚publikovat‘ mě určitě napadnou další činnosti, který zde mohly být zmíněny, jen jsem si na ně nevzpomněla. Samozřejmě se může stát, že zmíněný techniky nebudou vyhovovat všem, i tady je potřeba zapojit vlastní intuici.

Máte nějaké svoje vychytávky, které pomáhají vám? Do komentářů s nimi!

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s